ד"ר שמואל ארנון

ד"ר שמואל ארנון

קהילת הבוגרים מוזמנת להכיר את ד"ר שמואל ארנון, בוגר תואר שני ושלישי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, כיום סופר וגמלאי.

שמואל מספר: "נולדתי בבצרה שבעיראק ועליתי ארצה בגיל שנתיים וחצי עם משפחתי בשנת 1950. המשפחה שלנו שוכנה במעברת באר-שבע, שהייתה מחנה אוהלים מאובקים באזור מדברי, שורץ נחשים ועקרבים. לאחר כשנתיים עברנו לשכונה א' בעיר, שזה עתה החלה להיבנות. התגוררנו 7 נפשות בדירת שני חדרים, ללא חשמל וגז. אימא בישלה על גבי פתיליות נפט, והארנו את הדירה בעששיות ובנרות.

למדתי בבית הספר היסודי הדתי בשכונת עולים חדשים קשי יום, בו האלימות הייתה שגרתית. עד אמצע כיתה ג' לא ידעתי קרוא-וכתוב, ורק בזכות לימודי התפילות בבית הכנסת למדתי את סוד האותיות. מאז התחלתי לקרוא בצורה אובססיבית, ובכיתה ו' הייתי בין התלמידים הטובים בכיתה. את לימודי התיכון סיימתי במגמה מתמטית-ריאלית, בבית הספר התיכון הדתי בבאר שבע.
בצבא שירתי בחיל השריון בגדוד 82 חטיבה 7. בשירות הסדיר השתתפתי כאיש צוות טנק בתקריות נגד הסורים ב"מלחמה על המים", ונפצעתי כשהטנק שלי התהפך, וגם במלחמת ששת הימים, במבצע סמוע, במבצע כראמה ובמילואים במלחמת יום כיפור בגזרת סיני.

אחרי השירות הצבאי, פניתי ללימודים גבוהים. סיימתי לימודי תואר ראשון B.Sc באוניברסיטה העברית בירושלים, בחוגים מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב. בחרתי בלימודי מתמטיקה כי אהבתי את היופי והאלגנטיות בשפה זאת, למזלי הייתה לי מורה מעולה במקצוע זה בתיכון.

באותה תקופה בזכות פעילותם של מדעני מכון ווייצמן שפיתחו את המחשב העברי הראשון – ה"ווֹיְצֶק" החלטתי ללמוד גם את מדעי המחשב. החלטתי ללמוד באוניברסיטה העברית כי מירושלים אפשר היה להגיע בקלות בטרמפים, דרך חברון והעיירה דהריה, לביתי בבאר שבע. שפת המחשב אותה למדנו בשנה א' באוניברסיטה הייתה פוֹרְטְרָן 4, ובהמשך אַלְגוֹל וסְנוֹבּוֹל. טובי המרצים של האוניברסיטה, מהם בעלי שם עולמי, לימדו אותנו מקצועות כמו אנליזה נומרית, לוגיקה, מבני נתונים ותורת המשחקים. תכניות למחשב כתבנו באמצעות כרטיסים מנוקבים, שהנחנו כרוכים בגומייה במדף מתאים, והמפעילים לקחו אותם אחת לשעתיים והזינו אותם למחשב ה"ענק" תוצרת קונטרול דאטא, מדגם 3700. יש לציין שכיום כל מחשב ביתי, ולו הקטן ביותר, חזק בעוצמתו מאותו מחשב "ענק". כשעה המתנו לתוצאות ההרצה, ובפרפורי לב בחנו את פלט הנייר, שמא בגלל טעות של סימן אחד כל ההרצה נפסלה, ואכן רק לאחר 4-5 הרצות כאלו זכינו לקבל תוצאה מניחה את הדעת.

עם סיום לימודי תואר ראשון, ולאחר שירות מילואים של כחצי שנה בעקבות מלחמת יום כיפור, עברתי לגור באזור חיפה עם אשתי שגרה בנשר. והתקבלתי לעבודה בבית הספר לטכנאים והנדסאים בסמ"ת בחיפה, כמורה למתמטיקה ומדעי המחשב. מתמטיקה לימדתי בכיתות י"ג-י"ד לטכנאים והנדסאים, ומחשבים בכיתות י"א. הייתי מראשוני המורים בארץ שלימדו את יסודות תורת המחשב, שרק נכנס כמקצוע חובה בבתי הספר העל יסודיים. בהמשך הקמתי בבסמ"ת את מגמת עיבוד נתונים אוטומטי לכיתות י'-י"ד, שהייתה הראשונה במחוזות חיפה והצפון.

במקביל לעבודתי בהוראה בבסמ"ת עבדתי במשרד החינוך כמנחה להוראת מדעי-המחשב בבתי הספר העל-יסודיים במחוזות חיפה והצפון. שפת התכנות הייתה שפת בייסיק שדמתה לשפת פורטרן. כתיבת הקוד נעשתה על גבי כרטיסי נייר, שסומנו בעיפרון שחור (אכן התקדמות לעומת כרטיסים מנוקבים (-:  ). התרגול והרצת הכרטיסים נעשו במעבדת המחשבים של בסמ"ת, עם מחשב מסוג Nova 1200  של חברת DATA GENERAL ובאוניברסיטת חיפה במחשב PDP-1140 תוצרת חב' דיגיטל ריסרץ'.

כל בתי הספר העל יסודיים, מחדרה ועד קריית שמונה, באו לתרגול בשני מוסדות אלו. ואז ראיתי פרסומים בעיתונות מקצועית בארה"ב על ראשוני המיקרו מחשבים, שמריצים את שפת הבייסיק - דוגמת מחשב PET של חב' קומודור Apple 2, TRS-80  תוצרת רדיו-שק, אטארי 800 ועוד. זה היה מלהיב לראות שיכולה להיות גישה לכל תלמיד לתכנת באמצעות מחשבים זולים וזמינים. זאת הייתה מהפכה. לאור היתרונות הגלומים בהם דאגתי להקים בזמנו, מתקציבי משרד החינוך, הרשויות המקומיות ובהשתתפות ההורים, מאות מעבדות מחשבים כאלו בבתי הספר על יסודיים וגם ביסודיים במחוזות חיפה והצפון. בעקבות התרגול בהוראת מדעי המחשב במיקרו מחשבים נפתח התיאבון ללמידה בסיוע מחשב. הייתי מחלוצי ההוראה והלמידה בשילוב מחשבים בארץ.
בשנת 1980 הקמתי בחיפה את המרכז לקידום יישומי המחשב בחינוך, שהיה הגוף הראשון והמוביל בארץ שעסק ביישומי מיקרו מחשבים בלמידה ובהוראה, ובהדרכת ובהשתלמויות מורים בתחום זה. המרכז הפעיל את כל הטכנולוגיות והתפיסות הפדגוגיות החדשניות שהיו זמינות בארץ, כמו הפעלת רשתות מחשבים במעבדות בתי הספר, למידה באמצעות פורומים, הקמת אתרי בתי ספר וסביבות למידה מתוקשבות, הקמת מאגרי למידה באמצעות מערכת MOODLE, לימוד באמצעות וידאו קונפרנס ועוד ועוד.

תוך כדי עבודה סיימתי לימודי תעודת הוראה בטכניון, וקיבלתי תארים נוספים - תואר שני (MSc) בהנחיית פרופ' מיכאל מור ותואר שלישי  (PHd) בהנחיית פרופ' אורית חזן, שניהם בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון שנקראה אז המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים. מאוד נהניתי מהלימודים בפקולטה ומעבודות המחקר. לאחר קבלת הדוקטורט, התקבלתי כמרצה בנושאי יישומי המחשב ומחקר במכללות גורדון, אורנים והמכללה הערבית בחיפה, והנחיתי סטודנטים לתואר שני בעבודת המחקר הנדרשת לקבלת התואר.
עם פרישתי לגמלאות, החילותי לעסוק בכתיבת ספרים ושירים. עד כה כתבתי 4 ספרים שמהם שניים פורסמו ויצאו לאור והם: "היהלומים מערמת החול" ו- "מעיר הנהר לעיר המדבר". הספרים עוסקים בתהליכי עלייה וקליטה העולים החדשים בשנות ה 50-60 תוך תיאור הקשיים וההתגברות עליהם. גם כתיבת שני ספרים הנוספים הסתיימה והם נמצאים בתהליכי עריכה והגהה. כמו כן נכתב קובץ של כ- 25 שירים הנמצא בשלב כינוס לקראת פרסום.

רבים שאלו אותי מדוע אני כותב על תקופת ראשית המדינה במקום לעסוק בתחום המחשבים, בו התמחיתי והשקעתי עשרות שנים, ושיש בו אפשרות להכנסה כספית נאה - אני חושב שהסיבה שאני עוסק בכתיבה על תקופת ילדותי בבאר שבע היא הניסיון לשחזר ולשמר תקופה קשה מראשית שנות המדינה, תקופה נוסטלגית שנעלמה ואיננה."

ליצירת קשר עם שמואל shmuel@arnons.net
לעמוד הפייסבוק של שמואל https://www.facebook.com/ArnonBooks
לאתר מכירת הספרים של שמואל arnonbook.company.site

 

גם לכם יש סיפור? נשמע לשמוע https://bit.ly/technionalumnistories